Πόσο ακόμα θα αυξηθούν οι “υποχρεώσεις” του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή- Τεράστιος φόρτος εργασίας

της Τόνια Κουφοπούλου *
Μελετώντας τις συμβάσεις συνεργασίας των Ασφαλιστικών Διαμεσολαβητών με τις Ασφαλιστικές Εταιρείες και συγκεκριμένα το αντικείμενο της συνεργασίας, διαπιστώνουμε ότι αυτό έγκειται στην ανεύρεση πελατείας και την διάθεση ασφαλιστικών προϊόντων που η εταιρεία προσφέρει, τηρώντας πάντα τις διαδικασίες σε πλήρη συμμόρφωση με τους κανόνες και τις διατάξεις του νόμου.
Είναι λοιπόν, η εξεύρεση πελατείας και η διάθεση ασφαλιστικών προϊόντων η υποχρέωση του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή, που πηγάζει από τη σύμβαση.

Η διαπίστωση αυτή, θα πει κάποιος ότι είναι το αυτονόητο και δεν έχει νόημα να αναφέρεται. Ας συνεχίσουμε όμως, το συλλογισμό μας.

Ο σύγχρονος Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής, στα πλαίσια της εκπλήρωσης του ρόλου του, που είναι η ενημέρωση του καταναλωτικού κοινού για το αγαθό της ασφάλισης, αναμένεται να έχει στο καθημερινό του πρόγραμμα:
– Εκπόνηση σχεδίου ανεύρεσης νέων πελατών
– Επικοινωνία με υπάρχοντες και νέους πελάτες
– Ένα έως δυο ραντεβού με υποψήφιους και υφιστάμενους πελάτες
– Παρακολούθηση παραγωγικών αποτελεσμάτων
– Έλεγχος πορείας γραφείου [έσοδα-έξοδα]
– Έλεγχος απασχολούμενου προσωπικού [εάν υπάρχει]
– Παρακολούθηση πορείας – διαχείριση αποζημιώσεων πελατών
– Μελέτη, ενημέρωση σχετικά με νέα ασφαλιστικά προϊόντα

Χωρίς την τήρηση των ανωτέρω, η πορεία του επαγγελματία Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή θα είναι μάλλον τυχαία και προφανώς αναποτελεσματική πρώτα για τον ίδιο και στη συνέχεια για την Ασφαλιστική Εταιρία και το κοινωνικό σύνολο.
Ο σύγχρονος επαγγελματίας διαθέτει προσωπικό καταρτισμένο για την εξυπηρέτηση των αναγκών του γραφείου του: επικοινωνία με τους πελάτες για υπενθύμιση της λήξης –ανανέωσης των συμβολαίων, καταχώρηση των ασφαλιστηρίων στο πρόγραμμα παρακολούθησης πελατείας που διαθέτει, ηλεκτρονική αρχειοθέτηση, τήρηση μητρώου ζημιών, τήρηση μητρώου συμβολαίων, αποστολή ηλεκτρονικής και φυσικής αλληλογραφίας, εξυπηρέτηση πελατείας, τηλεφωνικό κέντρο και άλλα.
Άραγε, τα ανωτέρω συνθέτουν τον κύκλο της καθημερινότητας μας;
Τα τελευταία χρόνια στο όνομα της τεχνολογίας, της ταχύτητας και της ψηφιοποίησης, οι υποχρεώσεις του Ασφαλιστικού Διαμεσολαβητή έχουν σιωπηρά διευρυνθεί και επεκταθεί.
Μέσα από τις δυνατότητες των σύγχρονων portal ο επαγγελματίας καλείται να καταχωρεί on – line τις αιτήσεις στους κλάδους ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ, ΣΚΑΦΩΝ, ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ αλλά και ΥΓΕΙΑΣ.
Εκτυπώνει και παραδίδει όλα τα σχετικά έγγραφα [ενδεικτικά: περίγραμμα ασφάλισης, ΓΕΝΙΚΟΥΣ & ΕΙΔΙΚΟΥΣ ΟΡΟΥΣ, ΒΕΒΑΙΩΣΗ ΑΣΦΑΛΙΣΗΣ (όπου προβλέπεται), ΑΠΟΔΕΙΞΗ ΠΛΗΡΩΜΗΣ ΑΣΦΑΛΙΣΤΡΩΝ] για λογαριασμό της ασφαλιστικής εταιρίας στον πελάτη.

Η ηλεκτρονική αποστολή ως αποκλειστικό μέσο παράδοσης των ασφαλιστηρίων δεν είναι θεσμοθετημένη και αυτό συνεπάγεται την υποχρέωση παράδοσης του συμβολαίου σε έντυπη μορφή [η ηλεκτρονική επίδειξη ασφαλιστηρίου ισχύει για τον κλάδο αυτοκινήτων].

Καταχωρεί ακυρώσεις και πρόσθετες πράξεις σε αρκετές περιπτώσεις.
Υποχρεούται, όπως είναι φυσικό, να συμμορφώνεται και να ακολουθεί τις διαδικασίες που η κάθε εταιρεία επιβάλλει για τη διαχείριση ανάληψης κινδύνων, αποζημιώσεων, μεταβολών κλπ έχοντας πολλές φορές να αντιμετωπίσει κυκεώνα απαιτούμενων εγγράφων και
αποδεκτών ηλεκτρονικής και πολλές φορές φυσικής αλληλογραφίας.
Ο Ασφαλιστικός Διαμεσολαβητής του ελεύθερου δικτύου πωλήσεων στα πλαίσια της «εξυπηρέτησης» της πελατείας του έχει μεταμορφωθεί σε σκληρά εργαζόμενο υπάλληλο όλων των Ασφαλιστικών Εταιριών με τις οποίες συνεργάζεται, με τα εξής επακόλουθα:
– Ανάγκη εκμάθησης των ηλεκτρονικών συστημάτων όλων των εταιριών με τις οποίες διατηρεί σύμβαση συνεργασίας, των κανόνων underwriting, τεχνικών χαρακτηριστικών κλπ.
– Υποχρέωση ελέγχου των στοιχείων που καταχωρεί και ευθύνη για τις περιπτώσεις όπου η ασφαλιστική εταιρία δεν έχει επαρκή μηχανισμό για το σκοπό αυτό.
– Κόστος εκτύπωσης των ασφαλιστηρίων, ειδοποιητηρίων, προσθέτων πράξεων κλπ.
– Σε κάποιες περιπτώσεις παρατηρείται και το φαινόμενο όπου, παρά το γεγονός ότι έχει κάνει όλη την διαδικασία ανεύρεσης του πελάτη στον κλάδο υγείας, καταχώρησης ηλεκτρονικά όλων των στοιχείων της αίτησης, απάντηση των ερωτήσεων του underwriting, διεκπεραίωση εκκρεμοτήτων κλπ, όταν τελικά η αίτηση γίνεται συμβόλαιο και μέχρι να εξοφληθεί από τον ασφαλισμένο δεν έχει πρόσβαση στο ασφαλιστήριο για τον απαιτούμενο έλεγχο! Είναι σχήμα οξύμωρο να ωθείται ο ασφαλισμένος αποκλειστικά σε my-insurance πλατφόρμες για after sales service, παρακάμπτοντας πλήρως τον Διαμεσολαβητή, αφού προηγουμένως ο τελευταίος έχει πραγματοποιήσει όλη τη διαδικασία της ανεύρεσης, ανάλυσης αναγκών, πώλησης, καταχώρησης, διευθέτησης εκκρεμοτήτων, μέχρι να φθάσουμε στην πολυπόθητη έκδοση του ασφαλιστηρίου συμβολαίου!
Όσοι διαβάζουν αυτές τις γραμμές, Συνάδελφοι Ασφαλιστικοί Πράκτορες – είτε αποτελούν μικρές επιχειρήσεις είτε μεγάλα γραφεία με πολλούς Συνεργάτες, Στελέχη Ασφαλιστικών Εταιρειών και γενικά όλοι οι εμπλεκόμενοι στην διαδικασία της ασφάλισης, γνωρίζουν ότι το
επάγγελμα του ασφαλιστικού διαμεσολαβητή απαιτεί πολλές ικανότητες και είναι όπως πολλές φορές λέμε μεταξύ μας «σκληρό» επάγγελμα. Έχουμε συνηθίσει να αντέχουμε την πίεση και τις υψηλές απαιτήσεις και να ανταποκρινόμαστε σε αυτές.
Μήπως όμως τελικά η κατάσταση έχει ξεφύγει επικίνδυνα; Μήπως έχουμε επωμιστεί, χωρίς να το αντιληφθούμε, πολύ περισσότερα από αυτά που μπορούμε και είναι η συμβατική μας υποχρέωση να εκτελέσουμε;
Έχουμε υπολογίσει το κόστος που έχει μετακυλήσει στα γραφεία μας η «σύγχρονη» πρακτική εργασίας και βαρύνει εμάς και το προσωπικό που απασχολούμε;
Έχουμε αντιληφθεί τους κινδύνους – οικονομικούς και ευθύνης – που ενέχει η σιωπηρή αποδοχή όλων όσων μας έχουν αναθέσει να εκτελούμε και το κάνουμε αγόγγυστα;
Ποιο είναι το τίμημα για όλα αυτά;
Μήπως, τελικά όλα τα παραπάνω γίνονται σε βάρος της κύριας συμβατικής μας υποχρέωσης, αυτής της ανεύρεσης πελατείας και διάθεσης ασφαλιστικών προϊόντων;
Είναι ερωτήματα που περιμένουν απαντήσεις από αρμόδια χείλη!

*Η κυρία Τόνια Κουφοπούλου είναι

Ασφαλιστικός Πράκτορας  Γ.Γ ΣΠΑΤΕ και μέλος της Επιτροπής Ευρωπαϊκών Υποθέσεων ΕΑΔΕ

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics