Ευθύνες σε ΔΕΙΑ και εκκαθαριστές για την ΑΣΠΙΣ από τον «ΣΥΡΙΖΑ ασφαλιστικών εταιρειών»

Δριμύ κατηγορώ για την 6ετη καθυστέρηση λύσης στην περίπτωση της ΑΣΠΙΣ με απόδοση ευθυνών σε εποπτεία και εκκαθαριστές, καταγγελίες για σκόρπισμα χρήματος και παχυλές αμοιβές, για γραφειοκρατικές παλινωδίες και πολιτικές ευθύνες

Δριμύ κατηγορώ για την 6ετη καθυστέρηση λύσης στην περίπτωση της ΑΣΠΙΣ με απόδοση ευθυνών σε εποπτεία και εκκαθαριστές, καταγγελίες για σκόρπισμα χρήματος και παχυλές αμοιβές, για γραφειοκρατικές παλινωδίες και πολιτικές ευθύνες, απευθύνει η οργάνωση μελών ΣΥΡΙΖΑ ασφαλιστικών εταιρειών σε έγγραφο – ανακοίνωση το οποίο κατατίθεται και στα χέρια των αρμόδιων κυβερνητικών παραγόντων.


Ταυτόχρονα ξεκινά και ένα κύκλο επαφών ενημέρωσης επιδιώκοντας να σταματήσει το φαινόμενο της κατασπατάλησης χρήματος και χρόνου σε υποθέσεις εκκαθάρισης. Τέλος ζητεί την απομάκρυνση των προσώπων που δεν κατάφεραν να ολοκληρώσουν την διαδικασία επίλυσης της ΑΣΠΙΣ.

Ας δούμε όμως τι αναφέρει η ανακοίνωση που δίδεται στα χέρια κυβερνητικών παραγόντων και υπογράφεται από την «Οργάνωση Μελών  ΣΥΡΙΖΑ ασφαλιστικών».

“Ένα από τα πολλά προβλήματα τα οποία κληρονομήθηκαν από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, είναι το μεγάλο  κοινωνικό πρόβλημα των χιλιάδων ασφαλισμένων και των εργαζομένων του Ομίλου της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ.

Ήδη 6 χρόνια μετά το κλείσιμό της μετράμε τεράστιες ζημιές που αφορούν τους εργαζόμενους που έχασαν τις δουλειές τους, τους κατόχους 280.000 ασφαλιστηρίων συμβολαίων ζωής, αλλά και καταστροφικές παράπλευρες απώλειες για τον ασφαλιστικό θεσμό, ο οποίος έχει απολέσει το 1/4 του ενεργητικού του, δεχόμενος καίριο πλήγμα  στο πιο νευραλγικό του σημείο, την αξιοπιστία. Φυσικά ζημιωμένη είναι και η εθνική οικονομία η οποία απώλεσε πολύ σημαντικά έσοδα από φόρους επί των ασφαλίστρων και επί των κερδών των ασφαλιστικών εταιρειών του Ομίλου.

Ο τρόπος που αντέδρασαν οι προηγούμενες κυβερνήσεις στο θέμα της ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ έχει σημαντική σημειολογική αξία.

Σε  πρώτη φάση επέτρεψαν την αλόγιστη και υπερβολική μεγέθυνση της εταιρίας ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ, που ήταν μέσα  σε έναν όμιλο δεκάδων αλληλοεξαρτώμενων εταιριών, με προσωποπαγή διακυβέρνηση, χωρίς κανένα οικονομικό σχεδιασμό και σεβασμό στις αρχές της ασφαλιστικής και αναλογιστικής επιστήμης.

Όταν ο επιχειρηματίας απέκτησε το απαιτούμενο ειδικό βάρος έσπευσαν τα κομματικά και κυβερνητικά στελέχη να γίνουν συνομιλητές του, στα πλαίσια της λογικής να τα έχουμε καλά με επιχειρηματίες που μπορούν να βοηθήσουν σε κάθε ανάγκη. Με αυτό τον τρόπο όχι μόνο πρόκριναν αλλά και συναίνεσαν στην παραβατική συμπεριφορά της εταιρικής διακυβέρνησης, η οποία, σε συνδυασμό με την ανεπαρκή-πλημμελή εποπτεία και έλεγχο των οργάνων της πολιτείας,  επέτρεψαν τη γιγάντωση του προβλήματος.

Όταν πλέον το πρόβλημα έγινε άλυτο και τεράστιο, πάλι κατά την προσφιλή μέθοδο του «πολιτικού ξεπλύματος», έκλεισαν την εταιρία ώστε μέσα στο χάος και στις καθυστερήσεις να χαθεί κάθε στοιχείο που να συνδέει τα πρόσωπα με τα έργα και τις ευθύνες τους.

Η τελευταία πράξη όλων αυτών των μεθόδων που ακολουθούσαν με επιτυχία σε πολλές αντίστοιχες περιπτώσεις, είναι σχεδόν πάντα ένας νόμος που ενώ φαίνεται ότι αποκαθιστά τη δικαιοσύνη και λύνει το πρόβλημα (ώστε να μη χαθούν και οι ψηφοφόροι), δεν περιλαμβάνει καμία λύση ουσίας αλλά εμπλέκει την υπόθεση οδηγώντας την είτε σε δαπανηρά και χρονοβόρα δικαστήρια είτε στις δαιδαλώδεις διαδικασίες των υπηρεσιών, ώστε να κερδηθεί το απαιτούμενο χρονικό διάστημα όπου η νάρκη ή να απενεργοποιηθεί ή να εκραγεί στα χέρια μιας επόμενης κυβέρνησης και μιας μελλοντικής κοινωνίας που θα το έχει σχεδόν ξεχάσει.

Είναι γνωστό ότι η ΑΣΠΙΣ ΠΡΟΝΟΙΑ έκλεισε με βίαιο τρόπο χωρίς κανένα προγραμματισμό για τα προβλήματα που θα απαιτούσαν λύση την επόμενη μέρα. Είναι φανερό ότι επί σειρά ετών καμία λύση ουσίας δεν υλοποιήθηκε και με τη συνήθη τακτική μια ατελείωτη γραφειοκρατική παλινωδία δικαιολογούσε τα αδικαιολόγητα αποφεύγοντας να προχωρήσει στην αποζημίωση των δικαιούχων.

Με γνώριμες διαδικασίες η εκκαθάριση ανατέθηκε στους επιλεγμένους από την εκάστοτε πολιτική εξουσία, οι οποίοι τελικά μέχρι σήμερα είναι και οι μόνοι που αποζημιώνονται με αμοιβές που απέχουν πολύ από τον σημερινό μέσο μισθό.

Διορίστηκαν σύμβουλοι με αμοιβές χιλιάδων ευρώ ενώ ούτε ένας δικαιούχος αποζημίωσης για σοβαρή νόσο δεν έχει πάρει ούτε ένα ευρώ. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι η Τράπεζα της Ελλάδας και η αρμόδια υπηρεσία της (ΔΕΙΑ) διατηρεί ανοιχτές περίπου 40 εκκαθαρίσεις ασφαλιστικών εταιριών  εκ των οποίων οι μισές έχουν το πολύ έως 3 υποθέσεις εκκρεμών αποζημιώσεων, με ετήσιο κόστος μόνο για μισθούς εκκαθαριστών περίπου 1.500.000 ευρώ!

Δεν υπάρχει έτσι καμία αμφιβολία για το ρόλο και την αποτελεσματικότητα της εποπτεύουσας αρχής και των εκκαθαριστών που εποπτεύει. Σε αγαστή σύμπνοια κατασπαταλούν τα όποια περιουσιακά στοιχεία των εκκαθαρίσεων και προβάλλουν αντιδικίες μεταξύ  τους προφασιζόμενοι κωλύματα ο ένας από τον άλλο.

Όλα τα παραπάνω με επιστέγασμα μια δικαστική απόφαση από το ΣτΕ που απαλλάσσει το Ελληνικό Δημόσιο από τις ευθύνες του  παρέπεμψαν τη λύση σε ένα μακρινό μέλλον καθώς ένα άνοιγμα της τάξης των 250.000.000 ευρώ (κατ’ ελάχιστο) του ομίλου ΑΣΠΙΣ  πρέπει να ικανοποιηθεί από το  εγγυητικό κεφάλαιο ζωής το οποίο εισπράττει από συνδρομές ετησίως  το 5% των ασφαλίστρων ζωής και φυσικά έχει την ευθύνη εγγυοδοσίας όλης της ασφαλιστικής αγοράς.

Σε αντίθετη τροχιά, με νόμο που ψηφίστηκε, επιτράπηκε η αποζημίωση των ιδιωτικών νοσοκομείων στα οποία όφειλε αποζημιώσεις η εταιρία, κατά σαφή παρέκκλιση από τη σειρά των δικαιούχων της εκκαθάρισης, γεγονός που φανερώνει για ποιους ενδιαφέρθηκαν.

Τέλος είναι εντελώς αμφίβολη έως απίθανη η είσπραξη οποιουδήποτε ποσού από τους υπεύθυνους της αφαίμαξης των περιουσιακών στοιχείων του ομίλου οι οποίοι παραμένουν στην πλειοψηφία τους στο απυρόβλητο με την παρούσα εκκαθάριση και εποπτεία. Για άλλη μια φορά έχουμε τους ιδιοκτήτες των πτωχευμένων ασφαλιστικών εταιριών να ζουν με τα πλούτη που αποκόμισαν από τις παράνομες πρακτικές τους εις βάρος των πελατών τους.

Με λίγα λόγια, η υπόθεση του ομίλου ΑΣΠΙΣ είναι μία άλυτη εξίσωση που, όπως και πολλές άλλες, κληρονομήθηκε από το προηγούμενο πελατειακό κράτος – δημιούργημα των μεταπολιτευτικών κυβερνήσεων -. Είναι πλέον ευθύνη της σημερινής κυβέρνησης να την επιλύσει με τρόπο άμεσο και κατά το δυνατό αποτελεσματικό.

Θεωρούμε ήδη πολύ το διάστημα που μεσολάβησε, κατά το οποίο εποπτεύουσα αρχή και εκκαθαριστής συνεχίζουν ανενόχλητοι το ίδιο έργο. Ζητάμε δυναμικότερη παρέμβαση, άμεση ενεργοποίηση των ουσιαστικών εργασιών της εκκαθάρισης και απομάκρυνση όλων των εμπλεκομένων προσώπων που απέτυχαν ηθελημένα ή αθέλητα να ξεκινήσουν την εκκαθάριση μετά από 6 χρόνια καθυστερήσεων. Ζητάμε απονομή ευθυνών και διεκδίκηση αποζημιώσεων από όσους κατασπατάλησαν χρόνο και περιουσιακά στοιχεία της εκκαθάρισης.

Στο διάστημα των λίγων μηνών διακυβέρνησης μετά τις εκλογές του Ιανουαρίου 2015 έγιναν βήματα που θα μπορούσαν να είχαν ήδη υλοποιηθεί εδώ και 3 χρόνια.

  1. Υπολογίστηκε το σύνολο των απαιτήσεων από συμβόλαια ζωής των ασφαλισμένων.
  2. Προσκλήθηκαν όλοι οι ασφαλισμένοι που δεν είχαν δηλώσει τις απαιτήσεις τους έως και σήμερα, να το πράξουν έως τις 17 Σεπτεμβρίου 2015
  3. Ο πίνακας των δικαιούχων ασφαλίσματος θα δημοσιοποιηθεί εντός του 2015, ώστε οι ασφαλισμένοι να προβάλουν τις τυχόν αντιρρήσεις τους βάσει του Νόμου όπως ισχύει.

Χρειάζεται πλέον ανάληψη δράσης από την κυβέρνηση για να προχωρήσει η εκκαθάριση με πλήρη επεξεργασία στοιχείων, που θα καταλήξουν σε ένα ικανοποιητικό σενάριο, με τις εξής παραμέτρους:

  1. Την ταχύτερη δυνατή προκαταβολή αποζημιώσεων στους ιδιαίτερα πληγέντες από θανάτους, ανικανότητες, σοβαρές νόσους και σε δεύτερο χρόνο στους ανέργους και σε εκείνους που υποφέρουν οικονομικά.
  2. Πρέπει άμεσα να καταργηθούν όλα τα γραφειοκρατικά εμπόδια για την έναρξη των σχετικών διαδικασιών.
  3. Σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα πρέπει να διασφαλιστεί η συμμετοχή του Εγγυητικού Κεφαλαίου ασφαλίσεων κλάδου Ζωής, αφού πρώτα εξευρεθεί λύση χρηματοδότησης του, ώστε να επιτευχθεί η αναγκαία ρευστότητα. Σε καμία περίπτωση να μη τεθεί σε κίνδυνο η εγγυοδοσία του συνόλου των σε λειτουργία ασφαλιστικών εταιριών.
  4. Η εκκαθάριση πρέπει να γίνει με διαφανή διαδικασία, προσβάσιμη από τους πολίτες που ζημιώθηκαν και τις οργανώσεις που δημιουργήθηκαν για το σκοπό αυτό.
  5. Πρέπει να γίνει διερεύνηση του τρόπου, των ατόμων και της διαδρομής που υπεξαιρέθηκαν χρήματα από τις εταιρίες του ομίλου με σκοπό την επαναφορά των κεφαλαίων αυτών υπέρ της εκκαθάρισης. Και φυσικά μιλάμε για πράξεις που αφορούν τα πρόσωπα που σχετίζονταν με την εταιρική διακυβέρνηση, το περιβάλλον τους και όσους βοήθησαν στη μέχρι σήμερα συγκάλυψη τους.
  6. Θα αναζητηθούν οι όποιες επιπλέον ποινικές ευθύνες δεν έχουν αποδοθεί μέχρι σήμερα καθώς πρόθεση μας είναι να γνωρίζει ο κάθε ενδιαφερόμενος ότι παρόμοιες ενέργειες  θα έχουν πολύ αυστηρή αντιμετώπιση.
  7. Ο χρόνος εκκαθάρισης θα μειωθεί στον απολύτως απαραίτητο και κάθε παράταση θα αφορά μόνο τα συμφέροντα των δικαιούχων και παθόντων και όχι διαδικασίες και γραφειοκρατικά κωλύματα ή συμφέροντα τρίτων.
  8. Να εξεταστεί η δυνατότητα αναβίωσης μέρους του χαρτοφυλακίου σε συμβόλαια που αφορούν συντάξεις και αποταμιεύσεις των μικρομεσαίων ασφαλισμένων  και να εξεταστεί ενδελεχώς το πόθεν έσχες των συμβολαίων με μεγάλα χρηματικά ποσά.

Σαν Οργάνωση Μελών ΣΥΡΙΖΑ ασφαλιστικών εταιριών δεσμευόμαστε να συμμετέχουμε ενεργά με κάθε τρόπο στην επίλυση του προβλήματος, ώστε να δικαιωθούν οι χιλιάδες συμπολίτες μας που άμεσα ή έμμεσα ζημιώθηκαν από την υπόθεση αυτή.”

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics