Οι 7 στους 10 Έλληνες κάνουν χρήση υπηρεσιών eGovernment- Εγκαταλείπεται η εξυπηρέτηση από φυσικά πρόσωπα και η αναμονή σε γκισέ

Αυξάνεται η χρήση υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα, με τους πολίτες να επιλέγουν  – όπου είναι δυνατόν – να εξυπηρετούνται από το Κράτος ηλεκτρονικά. Σήμερα, τουλάχιστον 5 εκατ. Έλληνες χρησιμοποιούν υπηρεσίες ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Δηλαδή πρακτικά 7 στους 10 πολίτες (66,4%), που χρησιμοποιούν σήμερα το Διαδίκτυο, κάνουν χρήση eGovernment.

Το ποσοστό αυτό είναι (στοιχεία Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022) αυξημένο κατά 20,7% σε σχέση με έναν χρόνο νωρίτερα, όταν το αντίστοιχο ποσοστό κινούνταν στα επίπεδα του 55% (στοιχεία Απριλίου 2020 – Μαρτίου 2021). Η άνοδος της δημοτικότητας των υπηρεσιών eGovernment στην Ελλάδα γίνεται ακόμη πιο σαφής, αν ληφθεί υπόψη ότι πριν από μια δεκαετία (το 2012) μόλις 1 στους 3 (το 34,3%) χρήστες Internet στη χώρα μας έκανε online συναλλαγές με το Δημόσιο.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Εθνικής Στατιστικής Αρχής, στον πληθυσμό ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησε το Διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022, το ποσοστό όσων έκαναν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, για προσωπικούς λόγους, ανέρχεται σε 79%.

Αναλυτικά, το 45,5% είχε πρόσβαση σε προσωπικές πληροφορίες, που υπάρχουν αποθηκευμένες από δημόσιες υπηρεσίες και Αρχές (π.χ. πληροφορίες για τη σύνταξη, την υγεία, την ασφάλισή, την εκπαίδευση), ενώ το 46,7% είχε πρόσβαση σε πληροφορίες δημόσιων βάσεων δεδομένων ή μητρώων (αρχεία Κτηματολογίου, αποφάσεις της δημόσιας διοίκησης αναρτημένες στο “Διαύγεια”). Επίσης, το 60% έλαβε γενικές πληροφορίες αναφορικά με παρεχόμενες υπηρεσίες, ωράριο εργασίας, επιδόματα, δικαιώματα, νόμους, εμβολιασμό ή διενέργεια τεστ για Covid-19.

Έκδοση πιστοποιητικών

Από τα ίδια στοιχεία προκύπτει ότι, σήμερα, οι 7 στους 10 Έλληνες χρήστες του Διαδικτύου (70,2%) “κατεβάζουν” ή και εκτυπώνουν επίσημα έγγραφα ή και πρότυπα εγγράφων, όπως πιστοποιητικά οικογενειακής κατάστασης, ληξιαρχικές πράξεις, βεβαίωση εμβολιασμού ή πραγματοποίησης τεστ για Covid-19.

Στο μεταξύ, οι 6 στους 10 (63,2%) έλαβαν στον προσωπικό τους λογαριασμό επίσημα έγγραφα (πληρωμή φόρου, αντίγραφο ποινικού μητρώου, ληξιαρχικές πράξεις και πιστοποιητικά δημοτολογίου) μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής δημόσιας υπηρεσίας ή αρχής. Επιπρόσθετα, 1 στους 2 (53,1%) έκλεισε ραντεβού με δημόσια υπηρεσία μέσω ιστοσελίδας ή εφαρμογής (ραντεβού με ΚΕΠ, ΕΦΚΑ, ΟΑΕΔ, Εφορία (ΑΑΔΕ).

Φορολογικές δηλώσεις

Η ηλεκτρονική υποβολή της φορολογικής δήλωσης αποτελεί την χαρακτηριστική εξ αποστάσεως επικοινωνία των πολιτών με τις δημόσιες υπηρεσίες. Περίπου 1 στους 10 (13,7%), ηλικίας 16 – 74 ετών, που χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο κατά τη χρονική περίοδο Απριλίου 2021 – Μαρτίου 2022 υπέβαλαν, οι ίδιοι, online τη φορολογική τους δήλωση.

Επίσης, οι 4 στους 10 (41,7%) υπέβαλαν ηλεκτρονικά αίτηση για επίσημο έγγραφο, πιστοποιητικό, επίδομα ή υπέβαλαν καταγγελία/παράπονο/ένσταση, ενώ οι 3 στους 10 (29,7%) έκαναν online αίτηση για να λάβουν κάποιο επίδομα ή για να συνταξιοδοτηθούν.

Ποιοι γυρίζουν την πλάτη στο eGovernment

Όσον αφορά τους λόγους για τους οποίους οι Έλληνες πολίτες δεν κάνουν χρήση των υπηρεσιών eGovernment, αυτοί αφορούν:

– Κάποιος άλλος (λογιστής, φίλος, συγγενής) υπέβαλε την αίτησή τους online (71,6%),

– Δεν είχαν τις απαραίτητες γνώσεις / δεξιότητες (23%),

– Ανησυχούσαν για την ασφάλεια των προσωπικών στοιχείων ή των στοιχείων πιστωτικής κάρτας, που θα έπρεπε να δώσουν (2,1%) και

– Δεν διέθεταν ηλεκτρονική υπογραφή ή ενεργή ηλεκτρονική ταυτοποίηση (eID) (0,9%).

Τέλος, οι 8 στους 10 (79,1%) πολίτες, που κάνουν χρήση υπηρεσιών ηλεκτρονικής διακυβέρνησης, απαντούν ότι δεν αντιμετώπισαν κανένα πρόβλημα. Απ’ όσους αντιμετώπισαν πρόβλημα, το 60,7% ανέφερε τεχνικό ζήτημα κατά τη χρήση μιας ιστοσελίδας ή μιας εφαρμογής, το 33,7% δυσκολία στη χρήση, το 7% πρόβλημα με τη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής ή της ηλεκτρονικής ταυτοποίησης και το 5,9% αδυναμία πρόσβασης στην υπηρεσία μέσω smartphone ή tablet.

© INSURANCE EEA 2024. All rights Reserved.
Designed by RDC Informatics