Το δικαίωμα ασφαλίστρου και κάποιες οριακές περιπτώσεις

Άραγε πόσοι καταναλωτές γνωρίζουν ότι οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες δικαιολογούν -και εισπράττουν από τους πελάτες τους- έξοδα για την έκδοση του ασφαλιστικού συμβολαίου

«Άραγε πόσοι καταναλωτές γνωρίζουν ότι οι περισσότερες ασφαλιστικές εταιρείες δικαιολογούν -και εισπράττουν από τους πελάτες τους- έξοδα για την έκδοση του ασφαλιστικού συμβολαίου (π.χ. χαρτί, γραφική ύλη, εκτύπωση) που αντιστοιχούν στο 20% , στο 25% ή και περισσότερο της αξίας των ασφαλίστρων που πληρώνουν;»

Έτσι ξεκινούσε το ρεπορτάζ μιας ημερήσιας οικονομικής εφημερίδας, πριν 13 περίπου χρόνια, για το δικαίωμα ασφαλίστρου.

Το ίδιο ερώτημα τίθεται και τώρα. Γνωρίζει άραγε ένας καταναλωτής ότι το ασφάλιστρο που καταβάλλει επιβαρύνεται με έξοδα του 1/4 ή ακόμη σε οριακές περιπτώσεις του 1/3 της αξίας του;

Γνωρίζει ότι, ενώ όλες οι παράμετροι κόστους που συνθέτουν ένα συμβόλαιο έχουν αποκλιμακωθεί (και μάλιστα ραγδαία κάποιες από αυτές, όπως ας πούμε οι προμήθειες των διαμεσολαβούντων), η σχέση δικαίωμα προς ασφάλιστρο παραμένει σταθερή, και μάλιστα σε κάποιες περιπτώσεις είναι αυξητική;

Γνωρίζει ότι το σύνολο αυτών των χρημάτων που εισπράττουν οι εταιρείες, το χρησιμοποιούν κατά το δοκούν, αφού δεν είναι υποχρεωμένες να σχηματίζουν απόθεμα από το δικαίωμα;

Στην εποχή της διατίμησης, δηλαδή πριν περίπου 25 χρόνια, το δικαίωμα είχε καθοριστεί στο 10% επί των καθαρών ασφαλίστρων. Mετά την απελευθέρωση της αγοράς, οι περισσότερες εταιρείες άρχισαν να αυξάνουν σταδιακά αυτό το κονδύλι. Σήμερα, κατά μέσον όρο, το δικαίωμα αντιστοιχεί στο 25% του καθαρού ασφαλίστρου στον κλάδο του αυτοκινήτου, αλλοιώνοντας τη σχέση ασφαλίστρου-προμήθειας και λειτουργώντας ως ένα κακό παράδειγμα ανταγωνισμού, εις βάρος και του καταναλωτή και του διαμεσολαβητή.

-Στο μέσο όρο της αγοράς, επί παραδείγματι, κινούνται η Εθνική Ασφαλιστική, η Interamerican, η Groupama, εισπράττοντας δικαίωμα ίσο με το 25% του ασφαλίστρου. Υπάρχουν, όμως, και εταιρείες με ποσοστό πάνω από 30%, όπως η Αιγαίον, η Ευρώπη ΑΕΓΑ, η Enterprise.

Από αυτή την ιστοσελίδα έχει τεθεί ξανά το ζήτημα του δικαιώματος ασφαλίστρου. Νομίζουμε ότι ο κλαδος συνολικά πρέπει να ξαναδεί το θέμα και να απαντήσει σε απλές ερωτήσεις, πριν αρχίσει να τις θέτει ο τελικός καταναλωτής…